מה? (Shoot ו-Talk)

לא העמסתי עצות בסדנת הכתיבה הקצרה שהנחיתי. אולי יש משהו ב- Show. Don't tell הוותיק (אולי הוא אפילו מתחרז בסגנון מערבי-פרוע עם המשפט הידוע מדי מהטוב, הרע והמכוער:
"When you have to shoot, shoot – don't talk"
ואולי באמת ה-Show הוא ה-Shoot, וה-Tell הוא ה-Talk. אולי).
בכל זאת הזכרתי שתי עצות. הקראתי אותן, אפילו (ידוע לכל שאם יש משהו ששובר שגרה בסדנת כתיבה זה להקריא).
בין שתי העצות פָּרַשׂתִּי בזהירות ארבעה קטעים מארבעה ספרים שאני מאוד אוהב:
מילכוד 22 / ג'וזף הלר,
ג'ורג' ברניני חוזר הביתה / ניקולס מאייר,
תולדות האהבה / ניקול קראוס,
ו-Half Asleep in Frog Pajamas / Tom Robbins

הקטעים שונים מאוד – בגוף: הלר בגוף שלישי. מאייר וקראוס בראשון. רובינס בשני, ובנפש: הקטע של הלר מצחיק וצובט, של מאייר הוא אוםםםםםם אחד גדול ונפלא, קראוס מציפה מרירות/עצבות/גדולה/נוראה, רובינס הגאון מרגיע עם ציפייה וחצי אמונה (החצי הגדול). אבל כולם רומנטיים. בטוח.

ובשתי העצות כתוב כך (תרגמתי מאנגלית, פחות או יותר):

עצה לכותבים / טום רובינס


כאשר אתם מתיישבים לכתוב את הרומן הזה שלכם, הדבר הראשון שכדאי לכם לעשות הוא לפזר חופן אבק שריפה מעבר לכתפיים, כדי להשתחרר מהמורים הקודמים שלכם לכתיבה, שרוחותיהם בוודאי מרחפות שם, ממלמלות דברים כמו: "תואר הפועל אף פעם לא צריך ל-", או "רומן אמור להעביר את התחושה ש-" וכו'.
מספיק! חבורה של בירוקרטים ספרותיים, נמאסתם!
יש רק חוק אחד בכתיבת ספרות: מה שעובד, עובד.
כן, אבל איך תדעו אם זה עובד?
האמת היא שלא תוכלו תמיד לדעת. אתם חייבים לחוש בזה, להרגיש את זה, לבטוח בזה. זה אינטואיטיבי, והסוג המיוחד הזה של האינטואיציה הוא מתנת האלים. רוב האנשים מקבלים מן הסתם מתנות אחרות לגמרי מהאלים, אבל עד שלא תפתחו את העטיפה ותציצו פנימה, לא תגלו.

עצות לכותבים / קורט וונגוט

כל דמות צריכה לרצות דבר מה, אפילו אם זו רק כוס מים.
כל משפט צריך לעשות אחד מן השניים: להראות ממה עשויה הדמות, או לקדם את העלילה.
התחילו קרוב ככל האפשר לסוף.
כתבו כדי לרצות אדם אחד בלבד. אם תפתחו חלון ותעשו אהבה עם העולם או משהו כזה, המילים שלכם עלולות לקבל דלקת ריאות.

9 מחשבות על “מה? (Shoot ו-Talk)

  1. העצות של וונגוט שוות זהב:
    1. להתחיל קרוב לסוף.
    2. לרַצות אדם אחד בלבד.

    לגבי העצה השנייה – אם אותו
    אדם יגיד לך שזה טוב, אל תאמין.
    יותר מזה – תעריך אותו
    קצת פחות.

  2. "הבטיחו לעצמכם באופן חגיגי, כאן ועכשיו, שלעולם לא תשתמשו ב'תשר' כשאתם מתכוונים ל'טיפ', ולא תגידו 'ג'ון התעכב כדי להטיל צואה' כשאתם מתכוונים ל'ג'ון התעכב כדי לחרבן'…" [ס' קינג];
    או
    "האמת הנצחית של הרומאן היא, שהדברים מורכבים יותר מכפי שאתם חושבים…" [מ' קונדרה];

  3. וונגוט רומז לבחירה הגורלית "החיים או הספרות".

    השאלה הראשונה היא אפוא, האם אתה מוכן לשלם מחיר כזה.

    (באחד הראיונות שנתן ויזלטיר לאחרונה הוא אמר שכשהיה צעיר הוא רצה יותר מדי לחיות, וזה היה על חשבון הספרות, והיום הוא מצטער).

  4. מיכל – תודה . ולגבי התוספות של דב:

    דב – אני חושב שגם הכותב האיתן ביותר חייב מישהו שיגיד שזה טוב.
    וגם, לפי דעתי האדם הזה שוונגוט מדבר עליו, זה שצריך לרַצות בזמן הכתיבה הוא אתה (אני), הכותב.

    צבי – נכון, וגם, הבטיחו לעצמכם באופן חגיגי, כאן ועכשיו שלעולם לא תחטאו בכתיבה, או תכתבו למגירה.

    נועם – בדיוק (אבל בדיוק) בגלל זה אני כל כך מעריך את טום רובינס. כי אני מאמין שהוא הצליח את שניהם.

  5. "אפשר לכתוב רק דרך אי-כתיבה. כשדברים באים
    מן הכיוון ההפוך.
    דודתי אדית יוצאת מתוך האדמה וחוזרת למטתה
    שבבית האבות. אורזל, אמי החורגת, הולכת אחורנית. כל מיני פרחים שנבלו משיבים לעצמם
    את עלי הכותרת…"

    "…אנחנו יכולים לעשות דהופמניזציה של עצמנו. שנהיה מישהו אחר"

    יואל הופמן, Curriculum Vitae

  6. ימימה – תודה(!)

    קיקה – אני יודע שהופמן הוא לא בדיוק בירוקרט ספרותי אבל בנקודה הזו אני מעדיף את מה שטום רובינס אמר לגבי משפטים שמתחילים ב-"אפשר לכתוב רק דרך-"
    ואני גם לא משוכנע לגבי הדה-הופמניזציה, כי יכול מאוד להיות שדווקא הכתיבה, כמו אומנויות אחרות, עושה תהליך הפוך לדה-_______ ומורידה את הדה (חרוז!) ומזכירה לך ומקרבת אותך למי שאתה.

    רוני – קראתי אצלך. שמח לעזור ועל הרגע הנכון.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s