מה? (רקוויאם למונולוג)

פעם, לפני הרבה מאוד ימים, פנה אליי מישהו מאיזה תיאטרון באוף-בן יהודה כדי שאכתוב מונולוג להצגה "שיחות עם הברמן".
זו הצגה נחמדה, בה הקהל ישוב סביב בר, ושישה שחקנים, הישובים כגיס חמישי בין האנשים התמימים, פוצחים – כל אחד בתורו – במונולוג מהוקצע (או בעצם דיאלוג עם הברמן השתקן).
אז ראיתי את ההצגה, ונהניתי, וכתבתי, ובסוף זה לא יצא אל הפועל, אבל בשבת עשיתי פינות ופאנלים בלפטופ, ונתקלתי במונולוג הזה שוב. לאסט מודיפייד, 11.01.2007 עוד מעט בן שנה. אני כבר לא אוהב לכתוב קצר, אבל בכל זאת, הנה הוא: 

תגיד – שמת לב שרוב האנשים, כששואלים אותם "מה אתה עושה?", לא עונים לעניין?
בעיניי, השאלה "מה אתה עושה?" היא סרבול של "מה אתה?"
חתיכת שאלה, לא?
ואנשים, במקום להגיד מה הם, מה הם באמת, נותנים בסך הכל את תיאור התפקיד שלהם בעבודה. שמת לב? אפילו אם הם בחופש. אפילו אם יום שבת בבוקר. אפילו אם אתמול היה להם חלום ממש טוב.
דפוק, לא?
ראית את זאת שדיברתי איתה קודם? זאת שהרגע הלכה לשירותים?
מה את עושה?
אני מנהלת רכש ברשת שיווק קמעונאית בפריסה נרחבת בגוש דן.
כן, בסדר. אבל מה את?
 
למה, אתה רוצה להגיד לי שאתה לא כזה? אני שם כסף שאם מישהי תתחיל איתך מחר ליד הכספומט בארלוזרוב פינת דיזינגוף ותשאל אותך מה אתה עושה, לא תתרגם את זה בראש ל-"מה אתה?" ולא תגיד לה את האמת. לא תספר לה מה תמיד רצית להיות. לא תגלה לה מה אתה.
לא. אני שם כסף שתגיד לה בלי להסס, "אני ברמן".
וזה בסדר. אתה יודע למה? כי במבט שני, אתה באמת ברמן. רואים עליך. אתה אוהב את זה. אתה בנוי לזה. שלא תבין אותי לא נכון – אין עבודה שלא מתסכלת את בעליה – אבל אם נגזר עליך לעבוד עם צ'יפס – עדיף כאן מאשר באיזו מסעדה בתחנת דלק על כביש החוף, לא?
 
מה זה?? מה אני עושה? אתה צוחק עליי. אני מנהל מוצר בזיביסופט. זי-בי-סופט. זה היי-טק – פורד פוקוס. דלקן. קרן השתלמות – היי-טק. נו, זיביסופט, הייתה כתבה בעיתון לא מזמן. עושים Z.B-ים. סוג של רכיבים אופטיים. הם תקועים בכל מקום – מצלמות דיגיטליות. טלוויזיות. טלפונים סלולריים. כמעט בכל מכשיר היום תמצא מיליוני זי.בי.-ים זעירים – להוטים לקלוט, מתים לשדר.
עכשיו אני שואל אותך – מנהל מוצר, זו תשובה נורמלית לשאלה כזו חשובה? איך בכלל אפשר לנהל מוצר? תגיד לי אתה. הנה, תביא את הבקבוק. מוצר, לא? נו, נהל אותו – נראה אותך. תאם איתו ציפיות. תבטיח לו מדיניות של דלת פתוחה. תאציל עליו סמכויות. איך בכלל אפשר לנהל מוצר?
 
ואתה יודע מה הבעיה? שאף אחד לא עושה את מה שהוא באמת אמור לעשות. את מה שהוא. אתה חושב שאם בטהובן היה היום בן שלושים, הוא היה נהיה, למשל, מנהל מוצר? אני שם כסף שהוא היה מתעסק במוזיקה – שופט בכוכב נולד. די-ג'יי בחתונות. מלמד ברימון. מגיש ב-MTV, לא משנה מה, אני שם כסף שהוא לא היה נותן למוזיקה להתרחק.
ואני, אתה חושב שאם אני הייתי נולד ב-1770 הייתי מנהל מוצר? זי.בי! אני שם כסף שהייתי עושה סוף סוף את מה שאני באמת. את מה שתמיד רציתי.
 
אתה יודע למה שמתי לב עכשיו? שאני כל הזמן שם כסף כשאני מדבר. אני שם כסף שאני כן, אני שם כסף שאני לא. הרגל מגונה. זה הכל מזיביסופט, אתה יודע? לא הייתי כזה פעם. פעם כל מה שעניין אותי היו סרטי קולנוע ישנים. ההיי-טק משחית. תישאר עם האלכוהול, תאמין לי – תחיה יותר זמן.
אתה יודע עוד משהו? מישהו אמר פעם שאם אתה חוזר מספיק זמן על שקר, הוא נתפס והופך למציאות. אז אם ככה, כמה פעמים צריך להגיד את האמת בשביל שמשהו דומה יקרה, אה?
הנה, היא חוזרת. אל תפריע. אני שם כסף שתיכף היא תשאל אותי בחזרה – מה אתה עושה? ואתה יודע מה תהיה התשובה?
אני אגיד לה שאני עושה מונולוג – אני אספר לה שתמיד רציתי להיות שחקן.

 

9 מחשבות על “מה? (רקוויאם למונולוג)

  1. במושגים ויזואליים, אני חושב שזה ההבדל בין לצלם תמונה לבין לביים סרט. שניהם אמנותיים באותה מידה וכוללים אמירה וכו', אבל כצופה, ובהכללה – סרט טוב ישפיע עליי יותר מתמונה טובה.

    אני חושב שרומן נותן חוויה יותר שלמה גם לדמויות וגם לקוראים ועבור שני המגזרים האלה אני בעצם כותב.

  2. ואני חשבתי שאתה מתכוון לקיצור בכלל.

    (גם אני מעדיפה בדרך כלל רומנים על פני סיפורים קצרים, אבל אני אוהבת לקחת פסקה של שלוש מאות מילה ולזקק אותה למאה וחמישים מילה, שיהיה נקי ומדויק, בתוך מסגרת של רומן.)

  3. דוסטויבסקי אמר: "מי שישתמש במחק יגיע רחוק
    .
    אני מצידי "מעדיף" לכתוב סאגות של ארבעה כרכים.
    בכל מקרה, מונולוג מבריק, למרות (ואל תיקח את זה אישי) שקצת נמאס לשמוע על הבכיינות של החבר'ה בהייטק.

  4. לא לוקח אישי, אני כבר מזמן לא בחבר'ה.

    הנה משהו אישי: קניתי לאח שלי את הפילוסופיה הבלתי גמורה שלך ליום ההולדת. ביקשתי לארוז למתנה אבל לא התאפקתי וקראתי לפני שארזתי מחדש.
    נהניתי מאוד. גורם לך לחשוב פעמיים לפני שאתה מאיים בדריכה על עכביש.

כתיבת תגובה

