מה? (מבוא לשקר כלשהו)

אז הכישלון לא יתום. יש לו אבא ראש ממשלה, אבא שר בטחון ואבא רמטכ"ל.
לא. לא קראתי את הדו"ח ולמען האמת – אין לי אפילו כוח לשמוע את שמעון פרס שואל את מיקי חיימוביץ' אם היא קראה את הדו"ח.
למעשה, אם אתה לא עובד בתעשיית השקרים והקומבינות הפוליטית, אין ממש צורך לקרוא את הדו"ח.

כולם הרי יודעים מה עשינו בקיץ האחרון.

גם אצלי צפות כל מיני רמות של שאט-נפש משלושת האבאים שהזכרתי בפתיחה.
משום מה, דווקא אולמרט זוכה אצלי למירב האהדה – נכון, הוא ראש ממשלה לא טוב במיוחד, בסדר – גרוע. והוא צריך ללכת, אבל אני מאמין שזה חטאו הכמעט יחיד. הוא ניסה, האמין שיצליח וטעה.
הרבה יותר קשה לי לומר משהו טוב על חלוץ, היושב עכשיו באיזה קורס במבוא לשקר כלשהו (מישהו יודע אם זה על חשבון המדינה?) בהרווארד – איפה שהשמיים כחולים, והקיץ נעים והבייגל חמים ואף פעם אין שביתה, ומגחך לעצמו ממרחק בוסטוני בטוח.
הרבה יותר קשה לי לומר משהו טוב על פרץ, כי אם אולמרט האמין שעם קצת מאמץ ומזל הוא יכול להצליח בתפקידו, ולחלוץ היה ברור שהוא יצליח בתפקידו כי הוא טייס ומי שמפיל מיג יכול לעשות הכל, הרי שפרץ, לפי דעתי לפחות, מספיק חכם כדי לדעת גם לפני שהכל התחיל שהוא לא אמור להיות שר בטחון, אפילו לא של ליכטנשטיין.
אני מדמיין את ראיון העבודה הזה:
אוצר? אין בעיה. זה מה שרציתי.
חוץ? טוב, אני יודע אנגלית לא ברמת שפת אם, אבל בסדר. גם אפשר.
ביטחון? מעניין. אתה יודע מה? ככל שאני חושב על זה, זה נשמע לי מגניב. בסדר, לקחתי.

כמה חוצפה צריך אדם כדי להיכנס לג'וב שבו הוא אנדר-קווליפייד במלוא מובן המילה? אם היה אפשר לקחת את הביטחון המופרז, מופקע, מופלץ, שבו פוליטיקאים לוקחים על עצמם תפקידים מיניסטריאליים ולהפוך אותו לאנרגיה, היה אפשר להאיר את רובע דאחייה, והפעם כמו שצריך.
ונכון, כמה קהות חושים אולמרטית צריך כדי לראיין מועמדים ככה?

מסקנות?
מצטער, אני לא שופט בדימוס.
אבל, בשבוע שעבר הייתי במשחק הכדורסל בין מכבי תל אביב להפועל ירושלים.
ירושלים חטפה בראש והירושלמים, כהרגלם בקודש, המשיכו לשיר ולעודד. מניפי ידיים, סמוקי לחיים – באים מאהבה, וכל זה.
הרבה דברים רעים אומרים על הקהל המכביסטי, הדורש מקבוצתו הישגים בכל מחיר. אומרים שהוא מפונק, לא סבלני, דורסני. אבל הקהל הזה, השורק בוז בכל פעם שמשהו לא בסדר, משדר להנהלת קבוצתו מסר ברור – אתם חייבים להצליח. אי אפשר לחטוף בראש ולחייך. זה פשוט לא עובד ככה באיזורינו.

אחרי שרבין נרצח, הציבור הישראלי דמה קצת לאוהדי הפועל ירושלים – הדליקו נרות, שרו, עודדו, באו מאהבה.
אולי עכשיו, הגיע הזמן להיות קצת יותר צהוב. לדרוש הישגים. הפסדתם? היו שלום ותודה עבור הצו שמונה. אז מה אם יש לכם חוזה לעוד שנה? גם לספאחייה יש.
אולי צריך לגרום לאנשים האלה, הבאים בסך הכל מתוכינו, להבין שהם לא יכולים להמשיך ככה. לנצח בפריימריז זו רק ההתחלה, לא הסוף. זה החלק הקל, לא הגושפנקה לנצל את העובדה שבממשלה אין מכון השמה, ולתפוס את הג'וב הכי לא מתאים שקיים במשק.

כמו ביורוליג, חייבים לגרום להם להבין שאין ברירה – לא ביקשנו לקנות מנוי, נולדנו כאן. אין ברירה – צריך לעלות לפיינל פור בעונה הבאה, אחרת לא יישאר כאן דבר.

 

 

 

 

 

6 מחשבות על “מה? (מבוא לשקר כלשהו)

  1. הוא התגובה הישראלית הטיפוסית במירעה!!! "לא קראתי את הדו"ח וגם לא מתכוון" אבל " כולם יודעים מה עשינו בקיץ האחרון". אה, וגם פיתחת כל מיני רגשות לאנשים שאתה לא מכיר. בטח גם על סמך אי-ידיעה. מה, אסור לך? אני יושבת על הגבול ולא יודעת בדיוק מה היה. איפה אתה היית? והחיילים ידעו מה קורה מעבר לריבוע שלהם? וכן, עמיר פרץ דווקא מביא קבלות יותר משני האחרים (אולי בכל זאת תתחיל לבדוק?). ואתה מציע משהו אחר? אהוד ברק? מופז? ביבי? לך תקרא מה שכתבה נינה רמון.

  2. יצא לך קצת מתלהם, אז אני אסביר למה התכוונתי.
    את הדוח נקרא כך או כך, בכפייה במהדורות החדשות. יסכמו אותו עבורינו.
    הנה מה שעשינו בקיץ האחרון:
    -כושר ההרתעה אבד. נאומי אסד הצעיר הם דוגמה אחת לכך.
    -הצבא זלזל בחיי לוחמיו כשניהל קרבות בחובבנות איומה. אשמים: חלוץ ופרץ (בסדר הזה)
    -שלושה חיילים עדיין נמקים בשבי.

    התלונה שלי לפרץ היא שהעז לקחת על עצמו תפקיד שאין לו בו סיכוי להצליח. זה שהוא עשה כמה דיונים ושאל שאלות לא הופך אותו לשר בטחון ראוי. שרים צריכים להיות אנשי מקצוע ומה לעשות שאנחנו חיים בעידן שבו צבא ומלחמה הם עדיין תחומים רלוונטיים. ברק יהיה טוב יותר בתפקיד כזה מפרץ. אני בטוח.
    מה אני מציע? שראש הממשלה, יהיה זה אשר יהיה, יקיף את עצמו בשרים מקצועיים, שיוכלו לעזור לו להפעיל שיקול דעת, בתקווה שיהיה לו כזה.
    ועוד משהו – לישיבה על הגבול יש משקל כמו לישיבה במבעד-בעד-חיפה. אם יש משהו שהמלחמה הזו עשתה, זה לתת לגיטימציה להשתמש בטילים ארוכי טווח.
    ועכשיו, אני אמהר לקרוא את מה שכתבה נינה רמון, כמו שהורית לי לעשות.

  3. אני מאד מרוגזת על השטחיות באופן כללי בשיח התקשורתי ואתה פשוט צירפת את כל המשפטים השבלונים לרשימה אחת…
    א) כשאתה אומר "שר מקצועי" בהקשר הבטחוני- אתה מתכוון למישהו שהיה גנרל או רמטכ"ל ובמשך עשרות שנים היה מקובע בחשיבה צבאית? זה מה שאתה מאחל לנו? באמת אהוד ברק מוצלח? ועמי איילון? ומופז? ודיכטר? ויעלון?
    ב) עדיף שהמועצה לבטחון לאומי תהפוך להיות גורם משמעותי המייעץ לשר. ועדיף שיהיו שם גם לא אנשי צבא.
    ג) על בסיס מה אתה קובע שעמיר פרץ נכשל באופן יחסי לשרי בטחון "מקצועיים" קודמים? כדאי שתקרא קצת ספרים ומאמרים על תקופות קודמות ותראה שלא כך הוא.
    ד)החיילים שלנו נמקים בשבי וגם עשרות (אם לא מאות) חיילים שלהם אצלנו. זה בסדר שאני מעלה את זה או שזה פוגע?
    ה)לישיבה על הגבול אין שום משמעות! ראיתי בשידור חי את הטילים שלנו ושלהם והמסוקים והכל- ועדיין לא יודעת מה היה שם. אותו הדבר החייל בבינת ג'בל ויושב בית הקפה בת"א ולכן כל מה שהגדרת תחת המשפט "כולם יודעים מה עשינו בקיץ האחרון" הוא חסר משמעות. (מאיפה אתה יודע מה כושר ההרתעה עכשיו? ומה היה קודם? מהתקשורת? ידע אישי?)

  4. אף פעם לא האשימו אותי בשבלוניות. אבל זכותך.
    שר בטחון צריך להיות איש מקצוע. אם הרמטכל כושל בתפקידו, שר הבטחון צריך לדעת לקחת את המושכות. כן, הוא צריך לדעת איך כובשים כפר המרוחק מאתיים מטר מהגבול, והוא צריך להיות מסוגל לנהל מערכת יחסים תומכת עם ראש הממשלה ולתרום מנסיונו וחוכמתו. פרץ לא מסוגל לעשות דבר משניהם – הוא מעולם לא היה שר לפני כן, ומערכת היחסים שלו עם ראשי ממשלה נוהלה עד היום דרך מגהפונים ואולטימטומים. התפקיד פשוט גדול עליו.
    את באמת חושבת שפרץ מסוגל להשפיע על החלטות במהלך מלחמה? קראת מה הוא אמר היום? חוסר הידע שלי הוא יתרון! בממשלה שבה שר האוצר גנב, באמת שר בטחון שהוא לוח חלק יכול לחשוב שזה יתרון.
    אני קובע שעמיר פרץ נכשל יחסית לקודמים, כי המבחן העליון של שר בטחון הוא בעת מלחמה. לא בעת דיונים על התקציב או ביום כיף לפיקוד דרום. וזו המלחמה הכושלת ביותר בתולדותינו כשבוחנים מי עמד מולינו ומה היו יחסי הכוחות על הנייר.
    וכן, כושר ההרתעה שלנו נפגע. שוב, תקשיבי לאסד היום ולפני שנה. תמצאי אדם אחד שאומר שכושר ההרתעה התעצם שאינו חלוץ-פרץ-אולמרט ואשתכנע.

כתיבת תגובה

