מה? (הפונקציה של החיים)

יש בקהל סוכני ביטוח?

טוב, לא חשוב. אני מתחיל:

סוכני ביטוח. מה זה השטויות האלה?

סתם, מצטער.

מהתחלה.

 

אני לא מסוגל להבין סוכני ביטוח. יצא לי לפגוש כמה מהם בנסיבות מחמירות (הם רמזו שיש סיכוי שהכל יישרף, ייגנב, ייעלם ברעש אדמה, יידבק באבעבועות שחורות) ואף פעם לא הבנתי מה הם באמת אומרים.

חוסר הבנה דומה מגיע כשמדובר בעורכי דין, רואי חשבון ושמאים, אבל מול סוכן ביטוח אני חש מבוכה, אולי אפילו רתיעה שמנצחת בנקודות (כמו שאומר רמטכ"ל-שאינו-יודע-להפסיד-בכבוד), את הרתיעות האחרות.

בואו נשים את הפוליסה על השולחן – מדובר, לפי דעתי, במשלח יד הניזון מהפחד האנושי כל כך מפני אי הוודאות, מהנטייה לשנאת סיכון. בקיצור, חכמים על חלשים. קצת כמו כוהני דת.

 

"בי-טו-אך" חזר סתםרוח, "איזו מילה מצחיקה. מז'תומרת?"
"טוב, נניח שיש לך אוניה עמוסה, נגיד מטילי זהב. היא עלולה להיתקל בסערה או להישדד על ידי פייראטים. אתה לא רוצה שזה יקרה, אז אתה מוציא פו-לי-סת בי-טו-אך. אני מחשב את הסיכויים כנגד זה שהמטען יאבד, בהתבסס על דיווחי מזג האוויר ורשומות פיראטים מעשרים השנים האחרונות, אחר כך אני מוסיף עוד קצת."


"אני תופס. כמו מין התערבות, אה?"
"הימור? אפשר לומר, אני מניח."
"ואתה מרויח עם הבי-טו-אך הזה?"
"זה מפיק החזר על ההשקעה. בהחלט."

מתוך "צבע הכשף", טרי פראצ'ט.

ובכל זאת, עד כאן זה לא נשמע נורא כל כך. הרי כמעט מההתחלה האנושות הייתה בקטע של קניין. אז יש בתים ורכבים ושעוני אורלוגין וכלי חרס וציורים של ואן-גוך וכל אלו, כזכור, עלולים להישרף, להיגנב, להיעלם ברעש אדמה, להידבק באבעבועות שחורות. ואני בטוח שלאחר שאסון כזה קורה – ביטוח נשמע כמו רעיון סביר, אפילו מומלץ.

אבל יש תחום אחד בביטוח, שבו הצמרמורת האקטוארית שלי מסרבת להישמע לקול ההיגיון. ביטוח רכב – בסדר, ביטוח דירה – טוב. אבל ביטוח חיים?

כשהולך הרכב, אתה מקבל כסף וקונה חדש. אבל כשהחיים מגיעים למצב של טוטאל-לוסט, מה תעשה? יש סעיף קימה לתחייה בפוליסה? ויותר מזה, אפשר להמר על שחור או אדום, על קוביות, כדורגל, סוסים, כוכב נולד, אבל איך אפשר להמר ברצינות על החיים?

לצורך כך, סוכני ביטוח חיים, הלא הם סוכני הביטוח של הלייף, מוסיפים טוויסט. 

דבר קטן שנקרא: ל ו ח    ת מ ו ת ה.

אני לא בטוח שאפשר לצרף שתי מילים אחרות למין סוג של אוקסימורון מחליא שכזה:

ל ו ח    ת מ ו ת ה.

דרך אגב, ל ו ח  ת מ ו ת ה שייך לאותה משפחה של  א י ר ו ע  מ ו ח י (איזה אירוע? מה אירוע? הייתם באירוע המוחי שלו? היה נהדר. האוכל לא היה משהו אבל זה היה מול הים, והוא לבש מין פיז'מה כזו של בית חולים…)

כבר מההגדרה היבשה, הברכיים פקות: לוח תמותה – "טבלה המפרטת כמה אנשים מתוך אוכלוסייה התחלתית המכונה שורש (radix) יישארו בחיים כעבור שנה, שנתיים, שלוש שנים וכו'."

שנה, שנתיים, שלוש, וכו'.

וכו', קולטים?

איך הם מעזים? לשבת מולך, לשלוף את טופס הווינר הזה, או בעצם טופס הלוזר הזה, ולספר לך מתי נראה להם שתמות וכמה זה יעלה לך.

המוות הוא ההדחקה הגדולה שלנו. בלעדיה היינו רצים ברחובות וצורחים. המוות הוא האמת שלא אמורים לדבר עליה. הקץ שלא אמורים לחשב אותו, בטח שלא לאחור. מה אנחנו, חתולים???

מאי שם בגוגל שלפתי את המצגת הזו, (הנקראת, כמובן: tmuta.ppt)

בין כל השקפים, מצאתי אחד שאי אפשר להתעלם ממנו. נוסחה. ה נ ו ס ח ה.

חישוב ההסתברות למות, לא פחות ולא יותר. (דרך אגב, מה קורה אם יוצא לך אפס?)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אז עכשיו, הכל ברור. פלייס-יור-בטס. יש נוסחה.

פשוט, לא?

תסתכלו עליה לרגע.

בזהירות, בבקשה.

אני חושב שתמצית הקיום האנושי כמו גם הכאב והאושר של כולנו, נובעים מהמשפט המסתתר בתחתית התמונה:

איזה מזל שהפרמטרים  A, B, C, D, E, F, G, H אינם ידועים.

 

 

4 מחשבות על “מה? (הפונקציה של החיים)

  1. אני חושבת שהמונח האפידמיולוגי הנכון הוא דווקא "לוח חיים".
    המונח באנגלית הוא "life table"
    ובונים על סמך כך עקומות שנקראות דווקא עקומות הישרדות.
    אגב, בתוכנות סטטיסטיות (כמו SPSS) האנליזה נקראית survival analyses
    אני מניחה שיש שני צדדים לכל מטבע…

  2. בקריאה ראשונה, לוחות חיים ועקומות הישרדות אכן נשמעים יותר טוב, אבל בעצם זה בדיוק אותו דבר.
    ההימור הזה על החיים, ועל סיכויי ההישרדות מקומם.

  3. יצא לי להיפגש עם סוכן ביטוח וזה היה ממש מצחיק – זה בדיוק כמו שתיארת,
    ממש קומדיה, כאילו כל רגע מישהוא הולך למות או להיפצע.

כתיבת תגובה

